خواص گلاب و زعفران برای بدن
خواص گلاب و زعفران برای بدن

 

گلاب و زعفران دو گل خوشبو و زیبای ایرانی هستند که همه ما با این دو نام آشنا هستیم . علاوه بر زیبایی ، خواص بیشمار این دو گل همیشه مورد توجه و اهمیت ما ایرانی ها بوده است.

امروز تیم جنت شیراز ، در این مقاله قصد بررسی یک به یک خواص گلاب و زعفران برای بدن را دارد.

در ادامه با ما همراه باشید.

 

گلاب

گلاب، یکی از دانه های نفیس تولیدی در مناطق گرمسیر است که از گل های رز (همان گل سرخ یا محمدی) سفید، زرد و صورتی به دست می‌آید.

این محصول طبیعی بوی خوش و رایحه مطبوعی را به خود می‌گیرد و به عنوان یک ماده آرایشی و غذایی پر مصرف در جوامع مختلف جهان شناخته شده است. همچنین در طب سنتی نیز به عنوان دارویی موثر برای بسیاری از بیماری ها شناخته شده است.

 

خواص گلاب برای بدن

ضد التهاب

گلاب مواد موثره‌ای دارد که به خوبی ضد التهاب است. این خاصیت از طریق پلی فنول های موجود در گلاب به دست می آید.

التهاب به عنوان پاسخ بدن به عواملی مانند استرس، اضطراب و بیماری هایی مانند آرتریت و بیماری های قلبی عروقی است.

مصرف گلاب به عنوان یک مکمل غذایی طبیعی می تواند به طور موثری در مهار التهاب های بدن کمک کند و از افزایش علائم بیماری ها جلوگیری کند.

مواد موجود در گلاب باعث کاهش التهابات درون بدن مانند التهاب مفاصل، آسم و صدف پوستی می‌شود.

 

ضد عفونی کننده

این محصول طبیعی یک ماده ضد عفونی کننده همراه با آنتی‌باکتریال و آنتی‌ویروسی است. این ماده موثر، با کاهش باکتری‌ها و ویروس‌ها در بدن، باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

 

بهبود صحت دستگاه گوارشی

دیگر ویژگی گلاب کاهش تحریکات سینه‌ای موجب می شود که معده شما به مناسبترین شکل کار کند. در واقع با کاهش نفخ و جوش‌های شکم و روده ها، به وضعیت بهتر و سلامت تر دستگاه گوارش کمک می‌کند.

 

خاصیت ضد اضطراب

مصرف گلاب سبب کاهش استرس و اضطراب، افزایش آرامش و احساس انرژی می‌شود.

از طرف دیگر، استفاده از این ماده در بهبود کیفیت خواب شما نیز موثر است.

 

خواص ضد سرطان

این ماده شگفت انگیز سرطان های بسیاری مانند سرطان ریه، سرطان پستان و سرطان کانسر را درمان می‌کند.

به عبارتی گلاب از طریق کاهش خونریزی ؛ واردات عوامل آسیب‌زا به خلایا، از شیوع سرطان جلوگیری و موجب افزایش عملکرد ترشح سیستم ایمونولوژی می‌شود.

 

تحریک فعالیت سلول های پوستی

مواد موجود در گلاب باعث بهبود و تشدید فعالیت مواد بیوشیمیایی در سلول ها، و در نتیجه رشد و تقویت پوست شده و از چین و چروک پوست جلوگیری می‌ کند.

 

خاصیت ضد باکتریایی گلاب

استفاده از گلاب به دلیل دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی می تواند از بیماری های ناشی از باکتری ها، مانند عفونت های ادراری، عفونت های پوستی و عفونت های دستگاه های دفع و هضم، جلوگیری کند.

 

خاصیت ضد اکسیدانی

یکی دیگر از فواید مهم ، خاصیت ضد اکسیدانیست که از طریق حضور اسید اسکوربیک، کوئرسیتین و کاروتنوئید ها در گلاب به دست می آید.

خواص ضد اکسیدانی گلاب می تواند به صورت موثر از ابتلا به بیماری هایی ناشی از آسیب سلولی مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان و بیماری های مزمن مانند دیابت جلوگیری کند.

 

رفع خشکی پوست و مو

بهره گیری از گلاب به عنوان یک روش طبیعی و موثر، می تواند به شما در داشتن پوست و موی سالم کمک کند .

این ماده پر فایده حاوی اسید آمینه های غنی شده است که در درمان خشکی پوست ضروری و برای ویتامین های سی و بی مو بسیار مفید هستند.

 

سلامت دهان و دندان

از دیگر ویژگی های گلاب می توان به ضد عفونی کننده طبیعی برای دندان ها و دهان اشاره داشت . استفاده از گلاب در دهان می تواند باعث کاهش بوی بد دهان، بهبود سلامت لثه و کاهش التهابات دهان شود.

 

زعفران

یکی از قدیمی ترین محصولات کشارزی رنگ‌دهنده و عطردهنده‌ایست که در تمام نقاط جهان از آن استفاده می شود. این گیاه با رنگ بنفش و خواص گوناگون، به‌عنوان یکی از گرانترین ادویه‌جات و گیاهان دارویی شناخته‌شده است.

در انواع غذاها، دسرها، نوشیدنی‌ها و حتی کپسول‌های غذایی مختلفی از ماده‌ی اولیه‌ی زعفران استفاده می‌کنند. اما زعفران بیش از یک مزه دهنده است و ویژگی‌هایی خاصی برای بدن دارد که در ادامه با جزئیات بیشتری توضیح داده می شود.

 

ضد التهاب

زعفران با دارا بودن ماده "کروسین" قابلیت ضد التهابی دارد . در نتیجه، می‌تواند به درمان علائم بیماری‌های التهابی، مانند آرتریت، دستگاه گوارش و ... کمک کند.

همچنین وجود "کروسین" و "بتا کاروتن" در زعفران به تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت حافظه و افزایش تمرکز کمک بسیار زیادی می کند.

 

آرامشبخش

آنتی اکسیدان‌های موجود در زعفران می‌توانند اثرات مثبتی بر روی سلامت روحی داشته باشند و به رهایی از استرس و آرامش فرد کمک کنند.

 

کنترل قندخون

این گل اثراتی روی سطح قند خون دارد. به تعبیری، با تنظیم سطح قند خون می‌تواند در کنترل مسائل مرتبط با دیابت در بدن کمک کند.

 

درمان بیماری های مختلف

زعفران حاوی عناصر مفیدی مانند کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله: افسردگی، سرطان، مشکلات قلبی و عروقی، آرتروز، سودوموناس اورگانیزم و غیره کمک کننده است.

 

ضدافسردگی و بهبود خواب

به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی ؛ مشکلات روحی مانند افسردگی، خستگی اعصاب و اضطراب خفیف، با مصرف مقادیر کمی زعفران قابل کنترل هستند.

همچنین زعفران در بهبود رویت رویا‌ها، کاهش تعداد تفکرات، درمان بهتر اختلالات خواب و بالا بردن کیفیت خواب موثر است.

 

کاهش وزن و افزایش تحرک

مصرف مقادیر کمی زعفران در تعادل بین هورمون‌ها و استفاده از انرژی بهترغذا می تواند به افراد با قصد کاهش وزن کمک کند.

هم چنین این گیاه می‌تواند به عنوان یک منبع نیرویی برای بدن عمل کند و به ورزشکاران و افراد فعال در تحرک و برآورده‌کردن فعالیت‌های روزانه‌شان کمک کند.

 

رفع اختلالات پوستی

در درمان مشکلات پوستی همچون پوسته‌شدگی، خشکی ، جوش، پوست‌های حساس ، کاهش تولید کلاژن ، کمبود ویتامین ای و ضربه های نوری می توان از زعفران استفاده کرد.

 

نتیجه

با کمی دقت به موارد بیشماری که برای خواص گلاب و زعفران گفتیم در میابیم که این دو ماده ارزشمند دارای فواید مشابه بسیار زیادی برای بدن انسان هستند . در واقع استفاده این دو در کنار هم قطعا ارزشمندی بسیار بالایی برای سلامت بدن به همراه خواهد داشت.

به عبارت دیگر ؛ زعفران و گلاب را می توان به عنوان بهترین مکمل های غذایی طبیعی ، برای حفظ سلامتی بدن معرفی کرد.